مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دلایل نقلی(روایی)بر ولایت فقیه

نقلی ولایت فقیه

دلایل نقلی اثبات ولایت فقیه در عصر غیبت عبارت است از روایاتی که دلالت بر ارجاع مردم به فقها برای رفع نیازهای حکومتی دارد، یا فقهاء را به عنوان «امنا»، «خلفا» و «وارثان پیامبران و امامان.» معرفی کرده است.
یکی از روایاتی که برای اثبات ولایت برای فقیه واجد شرایط به آن استناد می‌شود مقبوله عمربن حنظله است که می‌گوید: «از امام صادق علیه السلام سؤال کردم که اگر دو نفر از شیعیان شما در مورد مساله‌ای چون قرض یا ارث با یکدیگر نزاع کنند و برای رفع نزاع و داوری میان خود به پادشاه وقت و یا قضات رسمی مراجعه کنند، چطور است؟
حضرت بعد از رد داوری نزد پادشاه فرمود: بنگرید که کدام یک از شما راوی حدیث ماست، و در حلال و حرام، صاحب نظر است و احکام ما را به خوبی می‌شناسد، پس حکم خود را به او واگذار کنند و به نتیجه داوری او خشنود باشند؛ زیرا من چنین شخصی را بر شما حاکم قرار داده‌ام. هرگاه چنان حاکمی میان شما حکم کرد و سخن او پذیرفته نشد، به یقین، حکم خدا کوچک شمرده شده و فرمان ما رد شده است و کسی که ما را رد کند، گویی خدا را رد کرده است و چنین کسی در حد شرک به خداست..»(وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۹۸)

البته روایات دیگری هست که به جهت اختصار فقط به قسمتی از آنها اشاره میکنیم:
۱- روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم(ص): اللهم ارحم خلفایی قیل یا رسول اللّه‏ و من خلفائک؟ قال الذین یأتون من بعدی یروونعنّی حدیثی و سنّتی، (وسائل الشیعه، ج ۱۸، باب ۸، ح ۵۰).
۲- روایت امام موسی بن جعفر(ع): .. لأنّ المؤمنین الفقهاء حصون الاسلام کحِصنِ سورِ المدینه لها، (اصول کافی، ج ۱، ص ۳۸،باب فقدد العلماء)
– روایت امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص): الفقهاء اُمناء الرُسُل…، (اصول کافی، ج ۱، ص ۴۶).
۴- روایت حضرت رضا(ع): انّ الخلق لمّا وقفوا علی حدّ محدود…، (بحارالانوار، چاپ جدید، ج ۶، ص ۶۰).
۵- توقیع مبارک حضرت ولی عصر(عج): واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانّهم حجتی علیکم و انا حجه اللّه‏،(وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۰۱، ح ۸).
۶- فرمایش امیرالمؤمنین (ع) به شریح: قد جلست مجلسا لایجلسه الاّ نبیّ او وصیّ نبیّ او شقیّ، (وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۶، ح۲)
– حدیث امام صادق(ع): اتقوا الحکومه فانّ الحکومه انّما هی للامام…، (وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۷، ح ۳).
۸- مقبوله عمربن حنظله از حضرت صادق(ع): .. ینظران من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرفاحکامنا فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته علیکم حاکما…، (وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۹۸)
– روایت ابی خدیجه از امام صادق(ع): … وایاکم ان یخاصم بعضکم بعضا الی السلطان الجائر، (وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۰۰،ح ۶)
– حدیث امام صادق(ع) از رسول اللّه‏(ص): انّ العلماء ورثه الأنبیاء، (اصول کافی، ج ۱، ص ۳۴).
۱۱- آیه کریمه: النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم، (احزاب، آیه ۶).
۱۲- روایت: منزله الفقیه فی هذا الوقت کمنزله الانبیاء من بنی اسرائیل، (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۴۶).
۱۳- روایت رسول اکرم(ص): علماء امّتی کسایر انبیاء قبلی، (جامع الاخبار).
۱۴- روایت: العلماء حکام علی الناس، (مستدرک وسائل الشیعه، باب ۱۱ از ابواب صفات قاضی، ح ۳۳).
۱۵- روایت امام حسین(ع) از حضرت امیر(ع): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه‏ الأُمناء علی حلاله و حرامه،(مستدرک وسائل الشیعه، باب ۱۱ از ابواب صفات قاضی، ح ۱۶)
۱۶- حدیث پیامبر اکرم(ص): السلطان ولی من لا ولی له، (سنن بیهقی، ج ۷، ص ۱۰۵).
۱۷- احادیثی که در باب حدود آمده است و در آنها لفظ امام ذکر شده مانند: مَن اقرّ علی نفسه عند الامام… فعلی الامام اَن یقیم الحدّعلیه.
(وسائل‏الشیعه، باب ۳۲ از ابواب مقدمات حدود، ح ۱).
۱۸- روایت امام باقر(ع): اذا شهد عندالامام شاهدان… اَمَر الامام(ع) بالافطار، (وسائل الشیعه، باب ۶ از ابواب احکام ماه رمضان، ح۱)
۱۹- روایات متعددی در باب امر به معروف و نهی از منکر چرا که بعضی از مراتب نهی از منکر جذب و جرح و… است و بدون حاکم اسلامیمنجر به رج و مرج در جامعه می‏شود و از طرفی هم می‏دانیم که این احکام در زمان غیبت تعطیل نشده ‏اند.
البته روشن است که هر یک از این روایات توضیح فراوانی دارند که می‏توانید به کتاب‏های مفصل از جمله کتاب «شؤون و اختیارات ولی فقیه» ترجمه مبحث ولایت فقیه از کتاب البیع امام خمینی(ره) مراجعه کنید.

 

 

اشتراک گذاری
2 دیدگاه ها
  1. فقط حیدر امیرالمومنین است می گوید

    مورد هشتم که همونه که اول پستتون اوردین؟!!!!
    چرا دو بار دوبار میارید؟میخواهید بگید تعدادش زیاده؟نکنید این کارا رو .سر مردم کلاه نزارین.

    1. montazer می گوید

      شما اگر دقت کنید روایات شماره دارند و این شماره ها پشت سر هم هستند…اینطور نیست ک ما اولی رو و هشتمی رو دو شماره مجزا آورده باشیم.و البته این را بدانیم که اگر کسی بخواهد بر صراط حق و حقیقت حرکت کند یک اشاره معصوم او را بس است و اگر کسی هم بخواهد اشکال و ایراد بگیرد به هزاران روایات و آیه هم باشد اشکالات بنی اسرائیلی میگیرد.ان شاء الله خداوند عالمیان همه ما را در تشخیص حق از باطل موفق بدارد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.