مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

مهدوی باورانِ خوش اخلاق

خوش اخلاقی
مهدی باوران کسانی هستند که  با قبول سیره و روش خدا و رسول و ائمه معصومین(علیهم السلام) سبک زندگی خویش را به فضایل اخلاقی نورانی کرده اند.
در دهه کرامت که با نزدیک شدن به میلاد امام رضا(علیه السلام) شادی پیروان اهلبیت به اوج خود می رسد،میخواهیم بدانیم مهدی باوران در زندگانی خود چگونه از امام رئوف نور میگرند؟

اخلاق، یکی از عناصر مهمّ شخصیت انسان است که درجه‌ی رسوخ‌ ‌ایمان را در او نشان می‌دهد. امام رضا (علیه السلام) در مورد اهمیت اخلاق می‌فرمایند: «أقربُکم مِنِّی مَجلِساً یَومَ القِیامَهِ أحسَنُکُم خُلُقاً وَ خَیرُکُم لِأهلِه (۱)
در قیامت مقام آن کس از شما به من نزدیک‌تر است که در دنیا خوش اخلاق‌تر و نسبت به خانواده خود نیکوتر باشد.»

عفو و بخشودگی از صفت‌های پسندیده اخلاقی به شمار آمده است. ‌‌این صفت اخلاقی از جهت رشد معنوی، سلامت و آرامش روانی، امنیت خانوادگی، عزت اجتماعی و بهره‌مند نمودن انسان از مواهب حیات، بسیار ضرورت دارد. به فرموده‌ی امام رضا (علیه السلام) از لوازم عفو و گذشت، آن است که آدمی با آن کس که از او بریده، پیوند برقرار کند؛ به کسی که او را محروم کرده، بخشندگی کند و از کسی که به او ظلم کرده، درگذرد.(۲)

امام رضا (علیه السلام) مردم را به بردباری و گذشت، تشویق می‌فرمودند و در تفسیر آیه‌ی کریمه «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ»(۳)
فرمودند: «العَفوُ مِن غَیرِ عِتابٍ؛ از گناهان درگذر، به طوری که توأم با سرزنش نباشد.»(۴)

از سیره و رفتار این امام بزرگوار نیز اینچنین نقل شده:

«مردی را که در گذشته، ظلم بسیار بر امام رضا (علیه السلام) کرده بود، به خاطر جُرمی دستگیر کرده و بر مأمون وارد کردند. مأمون خواست گردن او را بزند، پس گفت: ‌‌ای ابوالحسن! چه می‌فرمایی؟

امام (علیه السلام) فرمود: می‌گویم، اگر نِکویی کنی و از او درگذری، خداوند بر عزت تو می‌افزاید.»(۵)

اگر این رفتار در میان جامعه مسلمانان تبدیل به عادتی همگانی گردد، یقیناً آرامش جامعه و محبت و همدلی میان اعضای آن چندین برابر خواهد شد.

پ ن:

۱)مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج١، ‌ص ٢٩٧
۲)آیین زندگی از دیدگاه امام رضا (علیه السلام)، ص ٩۶
۳)سوره حجر، آیه ٨۵
۴)تفسیر نورالثقلین، ج٣، ص ٢٧
۵)تحلیلی از زندگانی امام رضا (علیه السلام)، ص ۶٣

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.