مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

تجدید دین اسلام توسط حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)

مهدویت

امام مهدی(عج) دین اسلام را چگونه تجدید خواهند نمود؟

حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «دوازدهمین فرزندم از نظرها پنهان می‏گردد و دیده نمی‏شود و زمانی بر پیروان من خواهد آمد که از اسلام جز نام و نقشی باقی نماند. در این هنگام خداوند بزرگ به او اجازه می‏دهد و اسلام را با او آشکار و تجدید می‏کند.»

بحارالانوار/ج۳۶/ص۲۸۳

امام صادق علیه السلام فرمودند: «هرگاه قائم ما قیام کند، مردم را دوباره به اسلام دعوت می نماید و آنان را به سوی امری که کهنه شده و عمده ی مردم از آن گمراه شده اند ، هدایت و راهنمایی می نماید. و همانا قائم به نام «مهدی» نامگذاری شده ؛ زیرا او به سوی گمشده هدایت می شود و به نام «قائم» نامیده شده ؛ زیرا او به حق قیام می کند.»(۲)

همچنین از امام صادق علیه السلام روایت است: «(مهدی)بر طبق شیوه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله رفتار می‌کند و آنچه از نشانه‌های گذشته باشد،از میان می‌برد، همان‌گونه که پیامبر نشانه‌های جاهلیت را از بین برد.پس از ریشه‌کن ساختن بدعت‌ها،اسلام را از نو پیاده می‌کند.»(۳)

و یا اینکه:« هیچ بدعتی نیست،مگر آن‌که(مهدی)آن را(از پیکر اسلام)می‌زداید و هیچ سنتی نیست، جز این‌که آن را بر پا می‌دارد.»(۴)

«وقتی قائم ما به پا خیزد…و سخنگوی ما سخن بگوید،قرآن و احکام دین را همان‌گونه که بر پیامبر نازل شده است از نو به شما می‌آموزد.»(۵)

در دعای ندبه نیز می‌خوانیم: «أین محیی معالم الدّین و أهله» ؛ کجاست آن‌که نشانه‌ها و آثار دین و اهل دین را زنده کند؟ و نیز در تفسیر آیۀ «لِیُظْهِرَهُ عَلَی اَلدِّینِ کُلِّه»(۶)؛ «تا او را بر همه [مجموعه‌های]دین پیروز گرداند.» آمده است: با ظهور حضرت قائم علیه السّلام این کار انجام خواهد شد.(۷)

در بحار ضمن یک حدیث طولانی از پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله روایت شده که فرمود: «نهمین آن‌ها قائم خاندان من و مهدی امت من است، او در اندام و گفتار شبیه‌ترین مردم به من می‌باشد. البته بعد از غیبتی طولانی ظاهر خواهد شد، دین خدا را آشکار خواهد کرد، با کمک الهی تأیید و حمایت و به وسیلۀ فرشتگان خداوند یاری خواهد شد. پس زمین را از عدل‌وداد پر کند چنان‌که از ستم و بیداد پر شده باشد.(۸)

نیز در بحارالانوار در حدیث مفصلی از امام باقر علیه السّلام آمده:«سپس به سوی کوفه باز خواهد گشت. آن‌گاه سیصد نفر را به تمامی جاها می‌فرستد؛ بین شانه و سینه‌هایشان دست می‌کشد؛ پس در هیچ قضاوتی در نمی‌مانند، و هیچ سرزمینی نماند مگر این‌که در آن بانگ شهادت به لا إله إلاّ اللّه وحده لا شریک له و أنّ محمّدا رسول اللّه بلند شود.(۹)

«هیچ تردیدی در ظهور موفور السرور امام عصر نیست و عالم همه در انتظار ظهور ایشان به سر می برند؛

اما یکی از معانی ظهور یا لازمِ معنای آن، پیروزی است؛ چنانکه یکی از بارزترین مصادیق «امرالله» همان دین الهی است. انگیزه نهایی بعثت پیامبران، پیروزی دین خدا بر تمام مکتب های باطل یا منسوخ است: ( لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَ لَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ)(۱۰) و مهم ترین عامل تحقق چنین هدفی، رهبری انسان های کامل معصوم به ویژه وجود مبارک حضرت مهدی است؛ زیرا آن حضرت با تأیید خاص خدا و در ظلّ زمینه سازی معصومان پیشین که همه آنان المستقرین فی أمر الله هستند.(۱۱) و شکوفایی خردورزی و عقل گرایی مردم از یک سو و بالندگی عدالت پروری جامعه از دیگر سو، موفق می شود امر خدا و دین او را اظهار و بر سایر آرا و مکاتب برتری بخشد و در پرتو غلبه فکری و فرهنگی، سایر پیروزی ها را به دست آورد.»(۱۲)

به این ترتیب منتظرانی هم که آرزوی یاوری امام مهدی (ع) احیاگر دین اسلام را دارند ، لازم است خود را به این صفت آراسته کرده و زمینه را برای ظهور آن منجی عالم فراهم کنند.

« ما آن وقتی می توانیم حقیقتا منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم.

برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) زمینه باید آماده بشود، و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. همان طور که عرض کردم، فرموده اند: (والله لتمحصن) و (والله لتغربلن)(۱۳) این تمحیص و این امتحان بزرگ که مریدان و شیعیان ولی عصر (ارواحنا فداه) با آن مواجه هستند همان امتحان تلاش برای حاکمیت اسلام است…»(۱۴)

ما که هنوز به اهداف خودمان نرسیده‌ایم؛ ما که هنوز با آن صحنه‌ی عظیمی که از گسترش تفکر اسلامی پدید می‌آید و خدای متعال در آیات قرآنی آن را ترسیم کرده است – که «لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون» – خیلی فاصله داریم. راه، همین راه است: راه جهاد، راه تلاش، راه علم و عمل، راه اخلاص، راه صفا، راه ذکر و توجه به خدا، راه توسل به اهل‌بیت، راه زنده نگهداشتن یادگارها و ارزشهای اسلامی؛ نه فقط در دل و ذهن، بلکه حتّی در عمل؛ اینهاست که ما را به نتایج خواهد رساند.(۱۵)

پی نوشتها:

۱- بحارالانوار/ج۳۶/ص۲۸۳

۲-دولت کریمه امام زمان (عج) ص ۱۷۳ به نقل از بحارالانوار/ج۵۱/ص ۳۰ ، الارشاد شیخ مفید /ص۳۴۴

۳-مهدویت(دوران ظهور) ،رحیم کارگر ص۵۸ به نقل از الغیبه نعمانی،ص ٢٣٠،ح ١٣؛بحار الانوار،ج ۵٢،ص ٣۵٢،ح ١٠٨

۴-همان به نقل از وسائل الشیعه،ج ٢۵،ص ۴٣۶؛ارشاد مفید،ج ٢،ص ٣٨۵

۵-اثبات الهداه،ج ٣،ص ۵۶،ح ۶٢٨؛بحار الانوار،ج ٢،ص ٢۴٧

۶-سوره فتح ، آیه ۳۸

۷-اصول کافی/ج ۱/ص۴۳۲

۸-بحارالانوار/ج۵۲/ص۳۷۹

۹- مکیال المکارم /ج۱ /صص۹۲-۹۱

۱۰-سوره توبه آیه ۳۳،سوره صف آیه ۹

۱۱-البلدالامین ص۲۹۸،من لا یحضره الفقیه /ج۲/ص۶۰۹

۱۲- امام مهدی (عج)،موجود موعود،آیت الله جوادی آملی ص۹۴

۱۳- عن الباقر (ع): و الله لتمیزن، و الله لتمحصن، و الله لتعزبلن کما یغربل الزوان من القمح (و فی روایه عن الصادق (ع) بزیاده: حتی لا یبقی منکم الا الأقل ثم کفه تقلیلا…
حضرت امام باقر (ع) فرمود: بخدا قسم تمیز کرده می‏شوید. بخدا قسم خالص و پاک می‏شوید بخدا قسم غربال می‏شوید همچنانکه دانه‏های غیر گندم از گندم در موقع غربال کردن جدا می‏گردد.امام صادق شبیه این حدیث را روایت کرده و فرمودند: تعداد کمی از شما همراه قائم (ع)باقی می ماند.
دوران رهایی ترجمه ی کتاب یوم الخلاص ص ۱۹۱، به نقل از غیبت نعمانی ص۱۰۹، الزام الناصب ص۷۹ و…

۱۴- سخنرانی مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)۳۰ /۱۱/۱۳۷۰

۱۵- بیانات مقام معظم رهبری در دیدارجمعی از روحانیون ۰۱/۱۲/۱۳۷۰

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.