مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۵۸ (ولادت مهدی در نظر برخی دانشمندان سنی ۲)

۸

در درس گذشته نام ۱۲ تن از علمای اهل سنت که به ولادت امام زمان علیه السلام اعتراف نموده اند را ذکر کردیم. شایسته است چند تن دیگر نیز بیان شوند:

  1. محمد بن احمد ذهبی در کتاب‌های متعددش در این زمینه سخن گفته است. می نویسد: «و اما پسرش محمد بن الحسن (مهدی)،که رافضه (شیعیان) او را قائم خلف الحجه می خوانند در سال ۲۵۸ یا ۲۵۶ به دنیا آمده است.» ( تاریخ السلام و وفیات، ص ۲۵۱ تا ۲۶۰) علاوه بر این در دو کتاب «سیر اعلام النبلاء» ج۱۳ ، ص۱۱۹ و «العبر فی خبر من غبر» ج۵ ، ص۳۷ نیز این مطلب را بیان نموده است
  2. خیر الدین زرکلی در کتاب الأعلامش می‌گوید: «مهدی در سامرا به دنیا آمد ؛ در حالی که پنج سال بیشتر نداشت ، پدر خود را از دست داد. می‌گویند او در نیمه شعبان سال ۲۵۵ به دنیا آمده است» و نیز می گوید: «محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی، ابوالقاسم، آخرین امام از امامان دوازدهگانه نزد امامیه است که نزد ایشان «مهدی» شهرت یافته … او در حالی که حدود پنج سال سن داشت پدرش را از دست داد» (الاعلام، ج ۶، ص ۸۰)
  3. مورخ شهیر مسعودی می نویسد: «امام یازدهم؛ به سال ۲۶۰، ابومحمد حسن بن علی (ع)، به روزگار معتمد وفات یافت در حالی که ۲۹ سال سن داشت و او پدر مهدی منتظر و امام دوازدهم نزد فرقه امامیه – که بیشتر شیعیان را تشکیل می‌دهند – است.» (مروج الذهب، ج ۴، ص ۱۱۲)
  4. ابن عمادالحنبلی می گوید: «از جمله حوادث سال ۲۶۰ هـ درگذشت حسن ‌بن علی بن محمد الجواد (ع) … یکی از امامان دوازده‌گانه‌ای است که رافضیان در موردشان قائل به عصمتند. او پدر امام منتظر «محمد» است همان کسی که در سرداب (شهر سامرا) غیبت کرده است.» (شذرات الذهب، ج ۲، ص ۲۹۰)

با وجود تمام این تصریحات، ابن تیمیه ولادت آن حضرت را انکار می کند؛ در درس بعد به بررسی دیدگاه او خواهیم پرداخت.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.