مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

آیا امام عصر(عج) از زمان ظهور خودآگاه هستند؟

۶

آیا امام عصر(عج) از زمان ظهور خودآگاه هستند؟

امام عصر(عج) از زمان ظهور خود اطلاع دارند؟ اگر اطلاع دارند، چرا می فرمایند برای تعجیل در فرج دعا کنید؟

در رابطه با اینکه حضرت از زمان ظهورشان خبر دارند یا نه دو نظر از علما وجود دارد. برخی از علمای شیعه به خاطر تشبیهی که زمان ظهور با زمان قیامت شده آن را خارج از علم امام می دانند.

در روایتی که در کتاب کمال الدین شیخ صدوق آمده در جریان شعر دعبل که برای امام رضا(ع) می خواند، دعبل از امام رضا(ع) می پرسد؟ آن قائمی که از فرزندان شماست کی می آید؟، امام در پاسخ دعبل می فرمایند: مثل ظهور امام زمان(عج) همانند زمان قیامت است، بعد اشاره می کنند به آیه ۱۸۷ سوره اعراف که مساله قیامت وقتش برای هیچکس معلوم نیست جز خدا، این اتفاق امر سنگینی است و ناگهانی رح می دهد.

با توجه به تصریح امام به ناگهانی بودن قیامت، برخی گفته اند که وقتی زمان ظهور مثل زمان قیامت است و خدا می فرماید: من زمان قیامت را به هیچ کس نمی گویم. پس ظهور را هیچکس نمی داند ولی برخی می گویند، پس امام زمان(ع) هم زمان ظهور خود را نمی دانند.

در مقابل برخی از اندیشمندان شیعه به آیه دیگری استناد می کنند که آیه ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ سوره جن است که وقتی سخن از قیامت است، خدا می فرماید: ای پیامبر(ص) به مردم بگو که من نمی دانم این قیامت کی فرا می رسد. خدا از زمان قیامت آگاهی دارد و هیچکس را بر این غیب مطلع نمی کند. مگر فرستادگانی که خداوند آنها را برگزیده است.

استثنایی در این آیات آمده که خدا می فرماید: من زمان قیامت را به عده ای اطلاع می دهم. پس اگر زمان ظهور مانند زمان قیامت است، اگر زمان قیامت را وقتی عده ای از بندگان می دانند. پس زمان ظهور را می دانند، طبق این استدلال برخی می گویند: زمان ظهور را امام زمان(عج) می دانند.

پس در رابطه با دعا برای تعجیل در فرج باید گفت که در عین حال که امام عصر(ع) می دانند. وقت ظهور چه زمانی است. اما این را هم می دانند که دعا تاثیر دارد و اگر مردم دعا کنند. همان سال ظهور می تواند تغییر پیدا کند. در روایات آمده که امام صادق(ع) می فرمایند: بنی اسرائیل ۴۰ صبح از خدا خواستند که منجی را برساند و در اثر این دعا خداوند ۱۷۰ سال ظهور را جلو انداخت و این قانون در مورد شما شیعیان هم جاری است. که اگر ضجه بزنید، خدا باقی مانده دروان غیبت را می بخشد و ظهور را تسریع می بخشد.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.