مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۷۱ (ولایت تکوینی امام در روایات ۱)

۷۱

پس از اینکه اصل ولایت تکوینی را از منظر آیات قرآن تبیین نمودیم و جایگاه آن را از منظر عقل تشریح کرده و حد ممکن عقلی آن را تبیین نمودیم اینک نوبت به بررسی این اصل در روایات می رسد.

آیا روایات شیعه برای ائمه معصومین ولایت تکوینی را ثابت کرده اند؟ آیا تاثیر گذاری در نظام هستی به صورت خارق العاده برای امامان شیعه در روایات ملاحظه می شود؟

بر هر کسی که اطلاع اجمالی از میراث روائی شیعه داشته باشد پاسخ این سوال کاملا روشن است؛ آری روایات شیعه مکرر در مکرر به ولایت تکوینی امامان شیعه اشاره کرده، معجزات و کرامات و خوارق عادات ایشان را برشمرده اند. ذکر تفصیلی این موارد ما را از هدف اصلی خویش دور می کند در عین حال در این درس و چند درس آتی برخی از این روایات را از نظر می گذرانیم.

در روایت است که در مدینه زلزله شد، مردم با شیون نزد ابو بکر و عمر آمده، دیدند آن دو نیز با فزع و جزع محضر على علیه السّلام آمده‏اند، … على علیه السّلام از منزل خارج شده و به طرف مردم آمد در حالى که از آنچه مردم به خاطرش وحشت زده و محزون بودند، اندوهى نداشته و غمگین نبودند، امام علیه السّلام از مردم گذشتند و مردم هم به دنبال حضرتش حرکت کردند، حضرت رفتند تا به تپّه‏اى رسیدند و بر بالاى آن نشسته و مردم اطراف تپّه قرار و آرام گرفته و چشم به دیوارهاى شهر دوخته و وحشت زده مى‏دیدند که دیوارها مى‏جنبند و در حال رفتن و آمدن مى‏باشند … امیر المؤمنین علیه السّلام دو لب مبارک را حرکت داده سپس دست بر زمین زده و فرمودند: «تو را چه مى‏شود آرام باش» زمین آرام گرفت، مردم بیش از آن وقتى که حضرت از منزل خارج شد و به طرفشان آمده در شگفت شدند … (تفسیر برهان، ج ۵، ص ۷۲۸)

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.