مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۲۷. مدعیان مهدویت سید محمد برادر امام عسکری علیه السلام

مدعیان دروغین مهدویتعده ای موسوم به فرقه «محمدیه» پس از وفات ابوجعفر محمد بن علی الهادی برادر امام حسن عسکری علیهما السلام در سال ۲۵۴ ه.ق به رغم این که وی در حیات پدر بزرگوارش وفات نمود؛ به مهدویت و امامت وی معتقد شدند. (الغیبه، شیخ طوسی، ص ۱۹۲)

سید محمد نزدیک سامرا مدفون است وی از بزرگان سادات و صاحب کرامات متواتر است؛ حتی برخی از اهل سنت و اعراب بادیه به غایت به او احترام گذاشته از جنابش می ترسند، هرگز قسم دروغ به او نمی خورند و پیوسته از اطراف برای او نذورات می برند. بیشتر دعاوی در سامرا و اطراف آن، با قَسَم به او حل می شود و مکرر دیده می شود که چون موردی برای سوگند خوردن پیش می آمد، سوگند به او مال را به صاحبش می رساند و منکران و غاصبان از خوردن قسم دروغ صدمه می دیدند. (نجم الثاقب، ص ۲۱۶)

فرقه محمدیه استدلال می کردند که امام هادی و امام عسکری علیهما السلام جعفر را به عنوان وصی معرفی نکرده اند و هیچ کس حق ندارد خود را امام بداند. از طرفی امام هم بدون جانشین از دنیا نمی رود؛ پس چنین نتیجه گیری می کردند که چون قطع امامت و بی اعتباری آن ممنوع شده، از این رو ناچار بودند به امامت محمد بن علی رجوع کنند؛ این امر باعث شد عده ای او را قائم (مهدی) بدانند و برخی تا آن جا پیش رفتند، که مرگ او را منکر شدند. (تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم، ص ۱۰۸) البته باید یادآوری کرد که خود محمد بن علی علیهما السلام هرگز چنین ادعایی نکرده بود.

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.