مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۲۶. مدعیان مهدویت امام کاظم علیه السلام

مدعیان دروغین مهدویت

فرقه «واقفیه» به مهدویت امام موسی کاظم علیه السلام معتقد هستند، این جماعت در امر امامت بر آن حضرت متوقف شدند و در انتظار او نشستند. البته منظور آنان از مهدی، مفهوم نجات بخشی آن بود به گونه ای که وانمود کردند او نمرده و ظهور خواهد کرد. (ر.ک: الغیبه، شیخ طوسی، ص ۱۹۲ و ملل و النحل، ج ۱، ص ۶۷)

محمدبن بشیر از معاصرین امام کاظم علیه السلام – کسی که در زمان امام بر آن حضرت دروغ های فراوانی می بست – یکی از افرادی است که این اعتقاد را در بین برخی افراد ترویج نمود. پیروان او پس از شهادت امام موسی کاظم علیه السلام به توقف معتقد شدند؛ به این بیان که امام وفات نیافته و تا چندی در بین مردم زندگی کرده است و برای اهل نور به صورت نور و برای اهل ظلمت به صورت ظلمت خود را نشان می داده است. یاران بشیر معتقد بودند که امام موسی کاظم علیه السلام همان مهدی قائم است و نمرده و فقط غایب شده است. (تاریخ شیعه و فرقه های اسلامی، ص ۱۶۶)

به هر روی اعتقاد این فرقه نیز بسیار سخیف است زیرا شهادت امام کاظم علیه السلام به قدری مشهور است که شهادت برخی از پدران عالی قدرش بدان شهرت نرسیده؛ چون به امر هارون الرشید جنازه مبارکش را به قضات و شهود نشان دادند تا گواهی دهند که حضرت به مرگ طبیعی مرده است. سپس جنازه را بر سر جسر (پل) بغداد نهادند تا همگان ببینند. شیخ طوسی می فرماید: وفات آن حضرت مشهورتر از آن است که محتاج به ذکر روایت باشد و کسی که مخالف آن است، در حقیقت منکر بدیهیات است. (مهدی موعود، ص ۴۲۴)

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.