مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۶۸ (ولایت تکوینی از منظر عقل۲)

۶۸

«اثر گذاری مخلوقات خدا» مساله ای است که آن را به وفور در دنیای پیرامون خویش مشاهده می کنیم، اساسا همینکه چشم باز کنیم و موجودی را ببینیم می توانیم اثری برای آن تصور نمائیم که بدون شک به اذن خدای متعال برای او فراهم شده است. روشن است که این اثر گذاری ها ما را به «امکان عقلی ولایت تکوینی» منتقل می سازند زیرا تنها تفاوت این اثر گذاری ها با ولایت تکوینی در «غیر عادی بودن ولایت تکوینی» است. توضیح اینکه برای ما سیراب کردن آب، حرارت بخشیدن آتش، به حرکت در آوردن برق و … به جهت تکرار فراوانی که داشته است عادی گردیده است اما موارد ولایت تکوینی از آن جهت که تکرار نمی شوند غیر عادی تلقی می گردند. ما زنده شدن زمین را به واسطه آب مکرر دیده ایم اما زنده شدن مرده ای را به واسطه ولی خدا ندیده ایم، دو نیمه شدن یک ساختمان بزرگ را به واسطه دستگاههای فوق مدرنِ تخریب دیده ایم اما دو نیمه شدن ماه را توسط یک ولی خدا ندیده ایم و … آری تنها تفاوت اثرات ولی تکوینی با این موارد در همین است که این موارد عادی شده اند اما ولایت تکوینی عادی نشده است و این مقدار از نظر عقل هیچ منعی را ایجاد نمی کند.

بنابراین از منظر عقل هر آنچه در خصوص «اثر گذاری های عادی مخلوقات» بگوییم در خصوص «اثر گذاری صاحبان ولایت تکوینی» نیز خواهیم گفت زیرا این دو یا هر دو ممکن هستند و یا هر دو ناممکن و از آن جهت که بدون شک اولی ممکن است، دومی نیز به لحاظ عقلی ممکن بوده و هیچ منعی به دنبال نخواهد داشت.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.