مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۲۳. مدعیان مهدویت محمد بن اسماعیل

مدعیان دروغین مهدویت

گروهی از شاخه «اسماعیلیه» – که پیشتر از آنان سخن به میان آمد – به نام فرقه «مبارکیه» محمد بن اسماعیل را مهدی و امام زنده غایب دانستند (نجم ثاقب، ص ۲۱۵) علاوه بر ایشان قرامطه، که گروه دیگری از اسماعیلیه هستند محمد بن اسماعیل را مهدی موعود می دانستند و عقیده داشتند که وی زنده است و در بلاد روم زندگی می کند. (فرق الشیعه، ص ۱۰۲)

البته تمام این گروهها از طرف امام صادق علیه السلام مورد طرد و انکار قرار گرفتند. علاوه بر این مطلبی که دلالت کند خود محمد بن اسماعیل ادعای امامت و مهدویت داشته باشد، نیز در منابع روائی یافت نمی شود.

به هر روی کاذب بودن این دعاوی بر هر کسی که معارف ناب شیعه اثنی عشری را بشناسد از روز روشن تر است و کثرت روایاتی که اینچنین باورهائی را بر نمی تابند از تصور ما بیشتر است. برای نمونه از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «کسی که به تمام ائمه اقرار کند؛ ولی «مهدی» را انکار نماید؛ همانند کسی است که نسبت به همه انبیا اقرار نماید، ولی محمد (صلی الله علیه و آله) را انکار نماید.» از حضرت سؤال شد: ای فرزند رسول خدا! «مهدی» کدام یک از فرزندان توست؟ حضرت فرمودند: «پنجمین فرزند از اولاد هفتمین امام است. او از شما غایب خواهد شد و بر شما جایز نیست نام او را بر زبان آورید» (کمال الدین و تمام النعمه، صدوق، ج ۱، ص ۳۳۳)

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.