مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۱۶. مدعیان امامت زید بن علی ۱

مدعیان دروغین مهدویت

زید فرزند امام سجاد علیه السلام است؛ وی از بزرگان اهل بیت به شمار می رود و هرگز ادعای امامت یا مهدویت نداشته است بلکه از او نقل شده است که پدرم علی بن حسین از پدرش حسین بن علی (علیهم السلام) برایم روایت کرد، که فرمود: «رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: ای حسین! تو امامی و نُه تن از فرزندان تو امینان و امامان معصومند و نهمین ایشان، مهدی ایشان است.». (کفایه الاثر فی النصوص علی الائمه الاثنی عشر، ص ۳۲۷) از شیخ بهایی، علامه امینی و سید محسن امین نقل شده است: «ما، گروه شیعه امامیه، در باب زید بن علی سخنی جز خوبی و خیر نمی گوییم.» درالغدیر این سخن، دیدگاه تمامی اندیشمندان شیعه تلقی گردیده است. (سیره و قیام زیدبن علی، ص ۸۳)

با این همه عده ای به امامت و مهدویت او اعتقاد یافتند و در توجیه این اعتقاد به روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله تمسک نمودند که فرمود: «مهدی از فرزندان حسین (علیهما السلام) است و او با شمشیر بپا می خیزد و مادرش بهترین کنیزان خواهد بود.» (الغیبه نعمانی، ص ۲۳۰) بدین سان زمانی که زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب قیام خود را علیه امویان آغاز کرد، گفتند: چون او از نسل حسین علیه السلام است و قیام با شمشیر علیه ظالمان کرده و از سویی فرزند اسیر است، پس او همان مهدی موعود می باشد. (امام مهدی از ولادت تا ظهور، ص ۵۶۸)

اما این گروه به روایت دیگر پیامبر صلی الله علیه و آله توجهی نکردند، که فرمودند: «امامان پس از من ۱۲ تن هستند که ۹ تن از آنها از فرزندان حسین هستند و نهمین این فرزندان همان قائم است» (الغیبه، شیخ طوسی، ص ۱۴۰(

در بحث بعدی در خصوص اعتقادات این گروه مطالبی بیان خواهیم نمود.

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.