مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۱۳. مدعیان مهدویت عبد الله بن محمد

مدعیان دروغین

هاشمیه، پیروان عبدالله فرزند محمد بن حنفیه هستند، کنیه وی «ابوهاشم» بوده و به همین جهت پیروانش «هاشمیه» خوانده شده اند. (الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۵۰) این فرقه بر خلاف فرقه کیسانیه اعتقاد داشتند که محمد بن حنفیه مرده است؛ اما پسرش ابوهاشم امام است و همان مهدی است و نمرده و حتی می تواند مردگان را هم زنده کند. (غالیان، ص ۸۹ و تشیع در مسیر تاریخ، ص ۳۱۷)

ابوهاشم فرد با نفوذ و مرد شجاعی بوده و قیام های مخفیانه ای – البته با انگیزه سیاسی، نه مذهبی – علیه بنی امیه داشته است؛ و در زمان سلیمان بن عبدالملک می زیست. حاکم اموی چون نفوذ شخصیت ابوهاشم را دید، او را به دمشق فرا خواند و در راه شیری زهرآلود به او دادند؛ که بر اثر همین زهر از پای درآمد. (تاریخ سیاسی اسلام، ج ۱، ص ۴۳۵)

سالها پس از کشته شدن او مهدویت وی توسط عباسیان ساخته شد. بنابراین او نیز خود چنین ادعای گزافی نداشته است بلکه عباسیان این ادعا را مطرح نمودند و با جعل این فرقه توانستند با مطرح کردن دروغین وصیت ابوهاشم به یکی از سران بنی عباس، حق حکومت را از آل علی علیه السلام به خود منتقل سازند و بدین وسیله مردم را به تبعیت از خود فرا خوانند. (ر.ک: غالیان، ص ۹۰ و ص ۱۴۰)

اعتقادات باطل این گروه نیز نیازی به نقد ندارد و باید توجه نمود که ایشان نیز به سرنوشت سایر فرقه های ساختگی مبتلا شده و هم اکنون وجود خارجی ندارند.

 

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.