مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۵۰ (فلسفه غیبت مهدی موعود علیه السلام ۱۰)

امام زمان شناسی

  1. در درس گذشته بیان شد که روایات متعددی حکمت غیبت امام عصر را «آزمایش شیعیان» محسوب می کنند؛ از همین روایات استفاده می شود که این آزمایش الهی از دو جهت واقع می شود. جهت نخست مساله «طول عمر و طول غیبت» آن حضرت است تا جائی که بسیاری را در تردید فروبرده از اعتقاد به امامت آن حضرت بازمی گرداند در این درس به تبیین جهت دوم می پردازیم.
  2. جهت دوم آزمایش شیعیان در عصر غیبت «شدتها و سختی های عصر غیبت» است پیش آمدهای ناگوار و تغییرات و تحولات عصر غیبت مردم را زیر و رو می سازد بطوری که حفظ ایمان و استقامت، بسیار دشوار می گردد و ایمان افراد در مخاطرات سخت واقع می شود. امام صادق علیه السلام فرمود: «آن کس که بخواهد در عصر غیبت به دینش متمسک و ملتزم باشد، مثل کسی است که شاخه درخت خار را با دست بزند تا خارهایش قطع گردد» (کافی، ج۱، ص ۳۳۵)
  3. در دوران غیبت، جمال ظاهر دنیا هر چه بیشتر و بهتر جلوه گر و دل فریب می شود، اسباب گناهان و لذت های حیوانی بیش از همه وقت فراهم و در دسترس عموم قرار می گیرد، زنها و مردهای بیگانه با هم ارتباط های نامشروع و خلاف عفت و نجابت پیدا کنند، کسب های حرام رایج و رسمی و معاش اکثر مردم از راههای حرام باشد و برای مؤمن ضربت شمشیر از به دست آوردن یک درهم حلال آسان تر گردد، مادّیات و دنیا پرستی بر مردم غالب و مقامات و مناصب به دست کسانی افتد که به احکام خدا پایبند نباشند. ربا و میگساری و فروش شراب و قمار و بی عفتی و فحشاء علنی گردد. اهل دین و امانت و ایمان، ذلیل؛ و نابکاران و اراذل و بی دینان، به ظاهر عزیز گردند. امر به معروف و نهی از منکر ترک و عکس آن رایج شود. معروف را منکر و منکر را معروف شناسند، به معصیت و گناه و هم کاری با ستمگران افتخار نمایند، امانت را غنیمت و صدقه را غرامت شمارند. و تمام این مصیبت های هولناک در روایات شیعه پیش بینی شده اند. به راستی حفظ ایمان در چنین ایامی از هر امری مشکل تر است!
  4. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: «کسانی که در زمان غیبت او بر عقیده به امامت او ثابت باشند از کبریت احمر کمیاب ترند» (کمال الدین، ج۱، ص ۲۸۸) حضرت امام حسین علیه السلام نیز می فرماید: «برای قائم علیه السلام غیبتی است که جمعی در آن از دین مرتد و بیگانه شوند و دیگران بر دین خود ثابت مانده و آزار بینند؛ به آنها [از روی تمسخر] گفته شود: اگر راست می گویید چه زمان این وعده محقق می شود؟ آگاه باش که صبر کننده در عصر غیبت بر آزار و تکذیب دیگران، مانند جهاد کننده با شمشیر در پیش روی پیغمبر خدا است» (همان، ص ۳۱۷)
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.