مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۵۱ (علم امام ۱۱)

 ۵۶-۱

  1. در اعتقاد شیعه سومین خاستگاه علم امام «الهام و تحدیث» است. یعنی ایشان از نوعى علوم غیر عادى هم بهره‏مند بوده‏اند که به صورت الهام به آنان افاضه مى‏شده است. لازم است این حقیقت را در راستای «وحی تسدیدی» تفسیر نماییم که ماهیت حقیقی آن برای ما پوشیده است و تنها می دانیم نوع ارتباط خاصی است که امام از طریق آن با عالم الوهیت ارتباط برقرار نموده به حقایقی عالم می شود.
  2. احادیث وارده از ائمه علیه السلام دراین زمینه، محدَّث بودن آنان را براى شیعه به عنوان‏ موضوعى تشکیک ناپذیر درآورده‏ است ولى از آنجا که این مسأله همواره از مسائلى بوده که از سوى معترضان اهل سنت مورد اشکال و انتقاد قرار گرفته لازم است امکان آن را با بحث کوتاهى اثبات نمائیم.
  3. در مقام اثبات این امر باید توجه نمود که:

اولّا به شهادت قرآن و روایات در امم پیشین پاک سیرتانى بوده اند که از علم لدنى غیر اکتسابى برخوردار بوده، الهامات به سویشان سرازیر شده و فرشتگان با آنها سخن مى گفته‏اند. نظیر مریم، یار موسی و نیز مادر او و … (ر.ک: کهف: ۶۶ و قصص: ۷ و آل عمران: ۴۲)

ثانیاً در کتب صحاح اهل سنت، احادیثى آمده که بر اساس آنها مقام تحدیث در این امت در خور شأن عمر بن خطاب مى‏باشد. (ر.ک: صحیح مسلم، باب فضائل عمر ج ۷، ص ۱۱۵، صحیح البخارى ج ۴، ص ۱۴۹) برخی از شارحان در تفسیر این احادیث گفته‏اند: «انسان محدث مورد الهام واقع شده فرشته با او سخن مى‏گوید؛ صواب بر اندیشه و رأى و سخن او جارى مى‏شود و چون چنین امرى در امتهای قبل که رتبه پایین تری داشتند واقع شده، در امت اسلام که رتبه برتری دارد هم به طریق اولى ممکن است.» (ارشاد السّارى فى شرح صحیح البخارى ج ۶، ص ۹۹، و ج ۵، ص ۴۳۱)

نتیجه آنکه وقتى به شهادت قرآن و روایات این پدیده در امت‏هاى پیشین تحقق یافته و به عقیده‏ ى دانشمندان اهل سنت برخی از صحابه به مرتبه‏ اى رسیدند که فرشتگان با آنان بتوانند سخن بگویند، دیگر نسبت به امکان این امر درباره‏ ى اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله جاى بحث باقى نمى ‏ماند.

اشتراک گذاری
1 دیدگاه
  1. کاربر نرم افزار منجی می گوید

    سلام.نمیدونم با چه زبونی باید ازتون تشکر کرد.من مطالبتون رو سر کلاس برای بچه های دبیرستانی هر روز میخوندم.تا درس ۴۵ رو خوندم و چون کلاسا تعطیل میشد نرم افزار رو بهشون گفتم بیان دانلود کنند.واقعا مطالبتون کمیابند.هر چی گشتم تو سایتتون جایی برای کمک نذاشتین.میخواستم تو این کار سهیم باشم و هزینه ای کمک کنم.اما نبود .لطفا برام در ایمیلی ک گذاشتم شماره حساب بفرستید.ممنون میشم منم سهمی داشته باشم.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.